Saturday, August 29, 2009

*n* .......

Selalunya..aku adalah seorang yang periang..entah kenapa malam ini aku rasa seakan ada sesuatu yang tajam menucuk ke hati kecil ku..mungkin kebetulan aku period agaknye...he..he.. Tapi??? Entah lah..mungkin aku sendiri yang belum lagi memahami diri ini dengan sempurna. Aku rasa..aku nak gi holiday la, menenangkan jiwa yang tiba-tiba terasa koson...kalau dulu aku telah ke Sarawak...kini??? Aku nak ke Sabah la pulak yang penuh dengan alam flora dan fauna nye yang penuh minteri..Aku nak memanjat Gunung Kinabalu itu sendiri kalau boleh..Ye..aku akan usahakan jugak..walaupun hanya di kaki Gunung kinabalu itu sendiri pun sudah memadai..Di Semenanjung ini..tiada yang menarik hati aku..satu pun tidak..membuatkan aku semakin hari semakin jelik dan jelak dengan situasi aku hadapi di sini..Apa boleh buat?? Sudah menjadi lubuk mata pencarian aku dan suamiku juga..begitu juga dengan yang lain.. Dari dahulu aku memang meminati hutan yang sudah tentu berwarna hijau yang menjadi kegemaran ku untuk ketenangan..Bagi aku..jika kita tidak tenang, bagaimana kita hendak melakukan ibadah yang telah ditetapkan oleh Allah...itu hanya pendapat aku aje..namun aku bukanlah manusia yang sempurna..tapi aku tetap cuba berusaha..dari sehari ke sehari menjadi sempurna di mata orang yang ku sayang disekelilingku...menatap kesusahan mereka jua..tidak kusanggup melihatnya..apatah lagi tidak menghulurkan bantuan..namun alhamdulillah..buat setakat ini..aku bisa menghulurkan segala pertolongan mengikut kemampuan ku..Aku merasa kadang-kadang aku ini terlalu naif dengan kehidupanku..tapi aku masih kuat memperjuangkan keinginan dan kehendakku dalam satu..tanpa ada sesiapa yang boleh menghalang aku..Menaip blog pada malam ini pun..sudah boleh menenangkan aku buat sementara waktu. Aku masih bisa tersenyum dengan sesiapa sahaja..namun jauh sudut hatiku tiada siapa yang ingin berkongsi.. Kehidupan manusia ini pelik kan?? Kadang-kadang mengatakan yang dia boleh mengingati semua yang berlaku, namun yang diingiti hanyalah secebis critera sahaja..itu kebenaran yang harus diterima...Tiada siapa yang boleh  mengaku dirinya baik..aku sendiri tidak pernah mengaku baik..kerana aku bukan nabi atau orang alim yang boleh mengaku setiap perbuatanku adalah baik..Adalakanye..lidah yang tidak pandai berkata-kata pedas akan keluar jua bahasa yang tidak sepatutnya..namun mungkin terjadi kerana hilang pertimbangan diri kerana diri terasa seakan semakin dilupai di atas kewujudan yang ada di depan mata. Kelainan dalam kehidupan manusia begitu berbeda, tiada seiapa pun yang kan memahaminye..kerna ianya adalah rahsia yang hanya Allah sahaja tahu akan UmatNya.. Al-Quran sebagai pembawa di kala diperlukan..namun tiada pula di antara kita yang benar-benar faham disebalik tulisan Arab yang begitu misteri sejak sekian lamanya..Wallahualam..siapa yang tahu????

No comments: