Thursday, January 29, 2009

Generasi Baru Sekarang Teruk Tatasusila

Bercerita pasal generasi baru sekarang. memang menyakitkan hati. Ni nak dijadikan cerita. Memang kisah benar pun, pada 28 Januari 2009 aku tolong la suami aku angkat phone. Dia kata malas nak cakap dengan si budak yang namanya NAZRUL..Akun pun bukan la kenal sangat dengan budak. Budak Uitm Shah Alam baru habis belajar dalam bidang seni media kot. Yang pasti berkaitan dengan EDITING la habis cite.

Aku baru pi hantar adik aku si Norida kat perhentian bas Pekeliling. Dia nak balik ke tempat praktikal (mengajar) di Temerloh Pahang. So kebetulan aku dan suami masih cuti aku ambik la kesempatan yang ada untuk menghidupkan roadtax kete aku yang nak mampus tu kat Maybank Subang. Dalam perjalanan, telefon suami aku ni asyik berdering aje. Menyampah aku mendengarnya. Mengikut kata suami aku, si budak NAZRUL ni banyak cakap tak reti bahasa dan kurang ajra bahasanya. Bakat dalam EDITING ada. Tapi entah di mana silapnya. Kurang AJAR sangat bagi pendapt aku la.

Aku pun jawab la panggilan telefon tersebut. Bukan sekali tau si budak ni telefon. Dekat berpuluh kali la. Sakit jugak telinga aku mendengarnya. Membunuh mood aku yang tengah ok time. Bersemangat nak gi bayar roadtax kete. Mood dalam cuti pun habis dek sebab si budak ni la!!! Nak tau apa dia kata dalam telefon. Salam pun tak dibaginya. Kurang ajar betul. Nama Islam tapi bagi salam dalam telefon pun dah reti. Ucap selamat tengahari pun takpe la. Kita faham...tapi dengan si budak ni, HAMPEH!!! Dia tanya mana suami aku? Aku saja la tipu dia. Yela dah sakit hati aku, cakap bahasa nada tinggi dan kasar pulak tu. Tak kuasa aku nak layan elok-elok. Aku buat-buat do no aje la... aku kata suami aku gi outstation aku baru hantr dia. Ni nak gi hantar hantar anak ke sekolah. Aku susun la ayat tipu aku nak menguji siapa budak ni sebenarnya? Nak tau dia kata apa? Dengan bahasa yang kesat dan banyak cakap dia kata suami aku janji nak bayar cek kat dia hari ini. Aku memang dah tau yang suami aku reject job yang dia buat. Macam video orang kahwin. Client anak video korporat dibaginya,,entahlah!!! Aku ada tengok sikit hari tu, memang teruk yang teramat teruk pun. Yelah. Mata aku ni dah tengok macam editing yang berkualiti suami aku dah buat. Suami aku ni editor iklan tv (komersial) dan filem. Aku tau la pa yang suami aku inginkan dalam setiap job editing dia dapat.

Berbalik cite budak muda tadi. Aku kata pada dia, tunggu la suami aku balik nanti baru bincang. Dia tak puas hati jugak. Dia kata suami aku dah janji nak jumpa dia. Ni yang nak buat aku naik darah. Udah bahasa tinggi dalam telefon sakit telinga kau mendengarnya. Kalau korang dengar mesti korang kata budak ni BUDAK GILA!!! Aku kata dengan dia elok-elok, aku tak tau apa urusan bisnes antara dia dengan suami aku. Bincang la dengan suamia aku bila dia balik dari outstation nanti. Budak ni gi maki-maki aku dalam telefon dan banyak cakap pulak tu. Tak berapa jelas telinga aku mendengarnya. Sebab dia bersuara kuat dalam telefon, mana la aku nak dengar. Lagi pun aku dalam kete. Suami aku dah geleng kepala. Memang budak ni ada something wrong kot! Patut la suami aku malas nak bercakap dengan dia.

Aku tanya pada suami yang betul ke ada janji nak bagi duit atau cek dengan budak. Keje tak siap lagi dah mintak duit. Client reject pulak tu! HAMPEH!!! Suami aku kata, dia cuma cakap dengan si NAZRUL yang hari Rabu ni nak jumpa bukan bagi duit atau cek. Jumpa sebab nak tengok apa yang dia dah buat dengan editing video korporat tu. Katanya dalam telefon kat suami aku, dah siap sikit grafik dan editing. Yang suami aku janji hanyalah kalau keje editing tu dah siap habis dan dah present kat client. Client suka baru la bagi payment tu. Belum-apa-apa dah mintak duit. Keje tak buat dan main-main pulak tu hasil keje dia nak lebih-lebih.

Suami aku yang bagi job tu tapi dimaki hamunnya pulak. Apa dah jadi dengan budak zaman sekarang. Di mana tatasusila yang mak ayah dah ajar masa kecil-kecil dulu. Baik mati aje lah manusia macam ni. menyusahkan aja. Dah la pulak tu nak pinjam lagi duit RM 5,000 kat suami aku nak buat satu keje yang dia dapat dari company lain. Orang bagi job, buat main-main lepas tu bila complaint keje dia tak siap marah. nak duit cepat-cepat. Banyak handsome muka dia. Mak bapak pun bankcrupt kalo macam ni la gayanya. Anak siapa la ni!!! Nasib baik bukan anak atau adik aku. Kalo tidak aku sumpah seranah macam-macam. Masin mulut aku ni kalu sumpah orang yang aku benci. Kalo boleh aku nak elak dari marah-marah. Sebab, bil;a aku dah marah. Aku akan sumpah orang tu dengan doa-doa yang tak sepatutnya. So far, aku boleh tahan lagi la.

Berbalikl kisah dalam telefon tadi, aku tutup aje telefon tu. Tapi di callnya banyak kali. Menyampah...memang menyampah...betul!!Sumpah aku kalo jumpa budak ni aku nak sekeh kepala dia bagi betul sikit short yang kat dalam kepala otak. baru nak masuk duni bisnes dah berani nak maki-maki client. Apa ke halnya yeop.....!!! Ko datang kampugng aku kat Sungai Manik tau la aku nbak buat apa. kalo aku jumpa Pak Godek mampus ko aku suruh bomoh manderam kan ko. Baru padan muka. Belum aku cari bomoh Sungkai lagi. Hai...dunia ni kan kecil aje... Tapi aku masih boleh control lagi. Man la suami aku jumpa editor yang kurang ajar macam ni? Selisih malaikat 44 aku tak nak jumpa lagi orang macam ni. REJECT!!!!!!!!

Pada korang berhati-hatilah dengan manusia yang macam ni. Tak elok dibuat kawan atau lawan. Mengabehkan boras aje!!!! satu sen pun tak guna. Aku sumpah seluruh keturunannya susah buat selama-lamanya....start dari manusia yang bernama NAZRUL. Selagi tak mintak ampun dengan aku. Aku tak halalkan sesen pun dari duit suami aku bayar kat manusia ini. Selagi itu la dia menanggung dosa yang akan ku tambahkan secara tak langsung disebabkan kelakuan dan perangainya yang tak senonoh itu......Amin.......

No comments: